1.OBJEVUJEME SVĚT S LIŠKOU BYSTROUŠKOU
VÍTÁME VÁS VE ŠKOLCE (2. 9. - 13. 9.)
Adaptace dětí na novou třídu, třídní učitelky a další zaměstnance školy
Přivítání se se svými kamarády z dřívější třídy
Poznávání svých značek (u stolu, v šatně, v koupelně,...)
Orientace v prostoru třídy (herna, jídelna, umývárna, šatna)
Utváření návyků sebeobsluhy (stolování, oblékání, hygiena, odpočinek na lehátku)
Seznamování s pravidly třídy
TÝDEN ZDRAVÍ (16. 9. - 20. 9.)
- Pojem zdraví
- Zdravá strava, sporty
- Oblékání na podzim
- 17.9. - Den zdraví na bystřickém náměstí ve spolupráci s MěÚ
- 20.9. Den mandal
ROZMARNÝ PODZIM (23. 9. - 27.9.)
- 23. 9. 1. - podzimní den
- Co je podzim - změny
- Sklízíme ovoce/zeleninu
- Odlet stěhovavých ptáčků
- 28.9. - svátek svatého Václava – Den české státnosti
- Vycházka do zahradyJabloňové paní
DÍLČÍ PROJEKTY
LDBL - putování za Jablůňkou,vyhledávání jabloní v okolí MŠ
-vycházka na Homol-poznávání nejbližšího okolí MŠ
- pozorování houfování vlaštovek a jiřiček
Myšák Logísek - logopedická prevence v RK, během dne dle logopedária
Zajíc Hryzálek - posilování prosociálního chování formou her, posilování kamarádských vztahů,opakování pravidel ve vztahu k druhým-příběh O Maxovi
Ježek František - opakování dopravních pravidel při chůzi na chodníku, po silnici, na dopravním hřišti
2.BYSTROUŠKA JDE DO ZAHRADY, S LISTÍM SI VŠAK NEVÍ RADY
TRAKTOR JEDE PO POLI, VYORÁVÁ BRAMBORY (30.9. - 4.10.)
HOUBA SEM, HOUBA TAM, CELÝ LES JÁ PROHLEDÁM (7.10. - 11.10.)
- Poznáváme houby jedlé – nejedlé
- Písně a básně, PH s houbařskou tématikou
- Vycházka do lesa za Houbovým skřítkem
- Poznávání lesních stromů a keřů
SPADL LÍSTEK Z JAVORA (14.10. - 18.10.)
- Poznávání listů ze stromů
- Hrátky s listím ve třídě a v přírodě
- Seznamování s písněmi, ve kterých se vyskytují názvy listí, podzimních plodů
PODZIMNÍ SLAVNOSTI (21.10. – 1.11.)
- Posvícení – vše tu krásně voní (pečení)
- Tradice, znaky, pověsti, poutě
- 28. říjen – státní svátek - den vzniku samostatného českého státu
- 29. - 30. 10. podzimní prázdniny
- Dušičky X Halloween - spojitost mezi těmito svátky, pochopit význam svátků
- Halloweenský rej
- Vyprávění strašidelných příběhů
- Dlabání dýní a práce s přírodninami
- památka zesnulých - 2.11. - návštěva hřbitova po stezce Duchů
POČASÍ JE NA DRAKA (4.11. – 8.11.)
- Podzimní počasí, proměny
- Výroba draků
- Draci v pohádkách
- Pouštění draků
NA SVATÉHO MARTINA KOUŘÍVÁ SE Z KOMÍNA (11.11. - 15.11.)
- Svátek sv. Martina, legenda o sv. Martinovi
- Výroba lampionů
- Svatomartinské pečení
- Bílý den, první sněhové vločky
- Počasí
- Oblečení
ZIMNÍ SPÁČI (18.11. - 22.11.)
- Jaká zvířata v zimě spí, hybernace
- Délka zimního spánku, které zvíře spí nejdéle
- Kde zvířata spí
PŘICHÁZÍ ADVENT (25.11. – 29.11. )
- Pranostika: Svatá Kateřina
- Rozhovory na téma Advent, Vánoce
- Výroba adventního kalendáře
- Zdobení adventních věnců
- Pranostika: Svatý Ondřej (30.11.)
MIKULÁŠ, ZTRATIL PLÁŠŤ (2.12. - 6.12.)
- Pranostiky: Svatá Barbora
- Přivítání Mikulášské družiny v MŠ
- Čertovské a Mikulášské hrátky
- Čertovská a Mikulášská říkadla, pohádky, písně, příběhy - dobro x zlo v pohádkách
- Zdobení stromečku
TĚŠÍME SE NA VÁNOCE (9.12. - 20.12.)
- Svátek svaté Lucie (13. 12.)
- Seznámení s vánočními zvyky a tradicemi u nás, v jiných zemích
- Poslech a nácvik koled, tanečků
- Vánoční tvoření
- Kdo je Ježíšek, jak vypadá a jak přišel na svět
- Co si přeji od Jěžíška
- Pečení vánočního cukroví
- Návštěva kostela, zpěv koledy
VÁNOČNÍ PRÁZDNINY (23. 12. – 3. 1. 2025)
DÍLČÍ PROJEKTY
1. LESNÍ DNY S LIŠKOU BYSTROUŠKOU
- Vycházka do lesa za Houbovým skřítkemdo Lísku, vycházka k Zájezdku
- zdobení vánočního stromečku na Ješutově náměstí, spolupráce se zahrádkáři - vyrábění vloček, obrázků na vánoční a halloweenskou výstavu
-
-
-
· ENVIRONMENTÁLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ (DSP, DSV)
- Kontakt s podzimní přírodou, přírodninami, pojmenování plodů, a darů podzimu, vnímání všemi smysly
- Seznámení dětí s pracemi souvisejícími s péčí o rostliny a přírodu
- Zkoumání přírodních jevů
· VÝCHOVA K OCHRANĚ ZVÍŘAT (DD, DSV)
- Pozorování a poznávaní zvířat volně žijících
- Porozumění základním potřebám zvířat, respektování jejich domovů a životního prostředí
· POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA (DT)
- Rozvoj pohybových schopností, přizpůsobení terénu a počasí
- Manuální šikovnost při podzimním tvoření, výzdoby třídy
2. ZAJÍC HRYZÁLEK
· ZDRAVÝ ŽIVOTNÍ STYL (DT)
- Výlety do přírody, zdolávání přírodních překážek, fyzická zdatnost
- Maximální využití zahradního náčiní a zahrady
- Povědomí o zdravém životním stylu- co našemu zdraví škodí a co prospívá, vhodná skladba jídelníčku- zelenina, ovoce, luštěniny
- Příprava pokrmů - pomazánek, polévek, zdobení pokrmů zeleninou, výroba moštu, zdravé pokrmy, vitamíny, atd.
- Bezpečné a slušné chování ve městě, na výletě, v divadle, při exkurzi či besedě
· SOCIÁLNĚ-PATOLOGICKÉ JEVY (DD)
- Diagnostika logopedie, vstupní diagnostiky, podpůrná opatření, individuální potřeby dětí
- Podpora rodiny - úzká komunikace s rodiči
- Dodržování společně vytvořených pravidel, zodpovědnost za své chování a jeho hodnocení
- Vzájemná pomoc, spolupráce s ostatními, komunikace ve skupině
- Posílení prosociálního chování, vztah k druhým lidem
3. MYŠÁK LOGÍSEK
· LOGOPEDICKÁ PREVENCE - Dle Logopedária (DP)
- Vývojová úroveň řeči - diagnostika
- Rozhovory a předání doporučení zákonným zástupcům z oblasti řeči dítěte
- Podpora předčtenářské gramotnosti, komunikativních dovedností se správnou výslovností
- Práce s Logopedáriem
- Práce s deskovými hrami, logopedickými kartičkami, pexesem
- Posílení motoriky a obratnosti mluvidel, procvičení fonematického sluchu, postřehu, rozvíjení slovní zásoby, zrakové orientace a další důležité schopnosti a dovednosti
4. JEŽEK FRANTIŠEK
· DOPRAVNÍ VÝCHOVA (DSV)
- Role dětí v silničním provozu
- Základní vědomosti nezbytné k bezpečnému pohybu na silnici a v jejím okolí
- Maximální využívaní dopravního hřiště za příznivého počasí
- Rozvoj schopnosti rychlého a správného rozhodování
- Základní znalosti a dovednosti související s příčinou a následky dopravních nehod, které může dítě pochopit
- Role chodce - bezpečné přecházení, pohyb u vozovky po silnici a na vlakových přejezdech, semafor - pozná světelné signály, pohyb po chodníku
- Znalost a použití ochranného vybavení pro cyklisty, bruslaře, jezdce na koloběžce či skateboardisty
- Znalost, kde se bezpečně na těchto dopravních prostředcích pohybovat, kde se na nich nesmí jezdit, pohyb na chodníku, na přechodu pro chodce, na cyklostezce, základní dopravní značky
- Znalost a dodržování základních dopravních pravidel
III. SNĚŽÍ, SNĚŽÍ POTICHU, CHOĎTE LIŠKY V KOŽICHU
NEKONEČNÝ VESMÍR (6.1. – 17.1.)
- Slunce, měsíc, hvězdy
- Souhvězdí, galaxie
- Východ a západ Slunce
- Co můžeme vidět na obloze
- Seznámení se s tradicemi
- Seznámení se s Králi
- Pohádka o Třech Králích
- Návštěva jesliček
DOBA LEDOVÁ (20.1 – 24.1.)
- kdy byla
- kdo v ní žil
- seznámení se s tímto obdobím
- lovení mamutů
- hra na neandrtálce
ZA POLÁRNÍM KRUHEM (27.1 – 31.1.)
- kdo jsou Inuité
- jak žili Inuité dříve a dnes
- co je iglú + jak se staví
- arktická zvířata
- život v Arktidě a Antarktidě
SPOLEČNĚ SE SEJDEME, SPOLU SI POHRAJEME (3.2. - 7.2.)
-omezený prázdninový provoz (jarní prázdniny)
U KRMÍTKA A U KRMELCE (10.2. – 14.2.)
- Kteří ptáci zůstávají u nás na zimu
- Čím a jak můžeme ptáky v zimě krmit
- Výroba krmítka a pítka pro ptáky
- Sluchové hrátky
- Jak se starat o zvěř v zimě
- Co zvěři můžete dávat do krmelce
- Poznávání stop zvěře
- Návštěva krmelce v lese
- Poznávání ekosystému lesa a potravního řetězce
DÍLČÍ PROJEKTY
1.LESNÍ DNY S LIŠKOU BYSTROUŠKOU
ENVIRONMENTÁLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ (DSP, DSV)
- nadále posilujeme pozitivní vztah k prostředí, ve kterém žijeme - návštěva místního Betléma v kostele,
- budeme si všímat proměn ročního období
- budeme zkoumat přírodní jevy- různá skupenství vody, její proměny v zimním období, budeme pozorovat proměny Konopišťského potoka, Splavského rybníka
- Pozorování stromů v zimním období
VÝCHOVA K OCHRANĚ ZVÍŘAT (DSV)
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA (DT)
- povedeme děti k rozvoji manuální šikovnosti-výroba krmítka pro ptáky
- stavby ze sněhu, zimní sporty
- rozvoj konstruování ze stavebnic, stavby podle plánků
2. ZAJÍC HRYZÁLEK
ZDRAVÝ ŽIVOTNÍ STYL (DT)
- budeme i nadále podporovat zdravé stravování, povzbuzovat děti, které nechtějí jíst zdravě k ochutnávání zeleniny, ovoce,luštěnin
- budeme podporovat zdravé vánoční pečení
- budeme připravovat zdravé pokrmy v centrech aktivit
- v zimním období budeme podporovat zimní sporty
- budeme se otužovat chladným vzduchem
- Vycházky do přírody, zdolávání nerovného terénu za sněhových podmínek, rozvoj fyzické zdatnosti při bobování, sáňkování
- Využívání zahrady v zimním období k pohybovým hrám se zimní tématikou
- Povědomí o zdravém životním stylu- vhodné oblékání v zimě, otužování
- Bezpečné a slušné chování ve městě, na výletě, v divadle, při exkurzi či besedě
SOCIÁLNĚ-PATOLOGICKÉ JEVY (DD)
- budeme dbát na dobrou vzájemnou komunikaci mezi pg. personálem a rodiči
- budeme stále podporovat děti s podpůrnými opatřeními
- nadále budeme diagnostikovat
- Dodržování společně vytvořených pravidel, zodpovědnost za své chování a jeho hodnocení
Vzájemná pomoc, spolupráce s ostatními, komunikace ve skupině
Posílení prosociálního chování, vztah k druhým lidem
3. MYŠÁK LOGÍSEK
LOGOPEDICKÁ PREVENCE - Dle Logopedária (DP)
- Vývojová úroveň řeči - diagnostika
- Podpora předčtenářské gramotnosti, komunikativních dovedností se správnou výslovností
- Práce s Logopedáriem
- Práce s deskovými hrami, logopedickými kartičkami, pexesem
- Posílení motoriky a obratnosti mluvidel, procvičení fonematického sluchu, postřehu, rozvíjení slovní zásoby, zrakové orientace a další důležité schopnosti a dovednosti
4. JEŽEK FRANTIŠEK
DOPRAVNÍ VÝCHOVA (DSV)
- zaměříme se na sníženou viditelnost v zimním období, na bezpečnostní prvky
- budeme seznamovat s vhodným prostředím pro zimní sporty
- budeme seznamovat se sezóními dopravními značkami
- budeme se seznamovat s bezpečnou chůzí po namrzlém povrchu silnice, chodníku
- rozvoj schopnosti rychlého a správného rozhodování
- role chodce - bezpečné přecházení po přechodu i mimo něj, pohyb u vozovky po silnici, pohyb po chodníku
- znalost a dodržování základních dopravních pravidel
CELÉ ČESKO ČTE DĚTEM (DP, DD)
- děti přinesou své oblíbené knihy z domova s vánoční tématikou
- budeme děti seznamovat s pranostikami a vánočními příběhy
IV. LIŠTIČKY VSTÁVEJTE, JARO ZASE VÍTEJTE
DÍLČÍ PROJEKTY
- LESNÍ DNY S LIŠKOU BYSTROUŠKOU
- ENVIRONMENTÁLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ (DSP, DSV)
- Ochrana přírody a prostředí
- Třídění odpadu
- Recyklohraní
- VÝCHOVA K OCHRANĚ ZVÍŘAT (DD, DSV)
- Porozumění základním potřebám zvířat
- Obdivování zrodu a respektování domovů a přirozeného prostředí zvířat
- POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA (DT)
- Vyjádření se pohybem
- Rozvíjení pohybové zdatnosti
- Manipulace s různými materiály a tvoření
- ZAJÍC HRYZÁLEK
- ZDRAVÝ ŽIVOTNÍ STYL (DT)
- Podpora zdravého životního stylu
- Znám své tělo, s pohybem ke zdrraví
- Staráme se o sebe
- Regenerace těla, relaxace
- SOCIÁLNĚ-PATOLOGICKÉ JEVY (DD)
- Spolupráce mezi dětmi a vzájemné chápání
- Předcházení nežádoucím projevům chování
- Rozlišování dobra a zla
- Prevence šikany, povědomí o rasismu
- MYŠÁK LOGÍSEK
- LOGOPEDICKÁ PREVENCE- Dle Logopedária (DP)
- Správná výslovnost
- Rozvoj komunikačních dovedností
- JEŽEK FRANTIŠEK
- DOPRAVNÍ VÝCHOVA (DSV)
- Bezpečné pohybování se po městě a v dopravním prostředí
- Doprava našeho města a i světa
- Poznávání širšího okolí a našeho města
- Základní znalosti, příčiny a následky v dopravě
- Bezpečné pohybování kolem vozovky, při hraní a v dětských dopravních prostředcích
CELÉ ČESKO ČTE DĚTEM (DP, DD)
- Motivované a tematické pohádky
- Příběhy a zajímavosti ze světa
- Hádanky a texty k zamyšlení
- Vztah k četbě a knihám
ZDRAVÁ ABECEDA (DT)
- Cesta k vnitřní pohodě- zdravým prostředím, pohybem a výživou
V. SLUNCE ZAČALO HŘÁT, NA LOUKU SI POJĎTE LIŠČATA HRÁT
LDLB-vycházka za Vrbovými Větvánky k potůčku
- povedeme děti k chápání proměn v přírodě
- budeme je seznamovat s rostlinami na jaře
Myšák Logísek - logopedická prevence v RK, během dne dle logopedária
budeme děti podporovat ve využívání deskových her.log.
- nadále budeme pracovat s různými graf. motorickými listy
Zajíc Hryzálek– budeme posilovat pocity uspokojení z provedené práce, prožitků radosti ze zvládnutého a poznaného
- děti budou nadále hodnotit své chování a nést za něj odpovědnost při práci v CA ,HK I během RH
Ježek František - zopakujeme dopravní pravidla na dopravním hřišti ( význam dopravních značek, pravidlo pravé ruky,bezpečná jízda)
- budeme stále procvičovat pravidla chůze ve městě po chodníku i mimo něj, po přechodu i mimo přechod