1.OBJEVUJEME SVĚT S LIŠKOU BYSTROUŠKOU

VÍTÁME VÁS VE ŠKOLCE (1. 9. - 16. 9.)
-
Adaptace dětí na novou třídu, třídní učitelky a další zaměstnance školy
-
Přivítání se se svými kamarády z dřívější třídy
-
Poznávání svých značek (u stolu, v šatně, v koupelně,...)
-
Orientace v prostoru třídy (herna, jídelna, umývárna, šatna)
-
Utváření návyků sebeobsluhy (stolování, oblékání, hygiena, odpočinek na lehátku)
-
Seznamování s pravidly třídy
PROJEKTOVÉ DNY (19. 9. - 20. 9.)
DRACI PODZIM NESOU (21. 9. - 30. 9.)
DOPLŇKOVÉ PROJEKTY
LDBL - putování za Jablůňkou,vyhledávání jabloní v okolí MŠ
-vycházka na Homol-poznávání nejbližšího okolí MŠ
- pozorování houfování vlaštovek a jiřiček
Myšák Logísek - logopedická prevence v RK, během dne dle logopedária
Zajíc Hryzálek - posilování prosociálního chování formou her, posilování kamarádských vztahů,opakování pravidel ve vztahu k druhým-příběh O Maxovi
Ježek František - opakování dopravních pravidel při chůzi na chodníku, po silnici, na dopravním hřišti
2.BYSTROUŠKA JDE DO ZAHRADY, S LISTÍM SI VŠAK NEVÍ RADY

S TRAKTOREM NA POLE A S KOŠÍKEM DO LESA (3.10. – 13.10.)
- 5. října - den úsměvu
- sklizeň na poli
- zemědělské stroje
- návštěva firmy „Kvarto“
- 15. října – den bílé hole
- sběr hub (jedlé – nejedlé)
- vycházka do lesa (na houby)
PODZIMNÍ PLODY STROMŮ, KEŘŮ (17.- 21.10.)
- druhy stromů,keřů a jejich plodů (jablka, hrušky, švestky, ořechy, kaštany,šípky..)
- proměny listnatých stromů
- 20. října – den stromů
- význam stromů
O POSVÍCENÍ,VŠUDE TO VONÍ (24.-27.10. )
- posvícení – pečení posvícenské buchty
- tradice, znaky, pověsti, poutě
- podzimní prázdniny ( 26.-27.10.)
- státní svátek 28.10. Den vzniku samostatného československého státu
PODZIMNÍ SLAVNOSTI (31.10. -4.11.)
- Halloween x Dušičky - spojitost mezi těmito svátky
- Halloweenský rej
-Dušičková cesta na hřbitov
-Halloweenské pečení
- Vyprávění strašidelných příběhů
-Vaření lektvarů
- Výroba masek, dlabání dýní, práce s přírodninami
NA SVATÉHO MARTINA VĚTŠINOU SNĚŽIT ZAČÍNÁ (7. 11. - 11. 11)
DO LISTÍ SE ZAHRABAL, LEHNUL SI A TIŠE SPAL(14. 11. - 22. 11.)
ZAČÍNÁ ADVENT, TĚŠÍME SE NA JEŽÍŠKA (23. 11. - 25. 11.)
DÍLČÍ PROJEKTY
1. LESNÍ DNY S LIŠKOU BYSTROUŠKOU
· ENVIRONMENTÁLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ (DSP, DSV)
- Kontakt s podzimní přírodou, přírodninami, pojmenování plodů, a darů podzimu, vnímání všemi smysly
- Seznámení dětí s pracemi souvisejícími s péčí o rostliny a přírodu
- Zkoumání přírodních jevů
· VÝCHOVA K OCHRANĚ ZVÍŘAT (DD, DSV)
- Pozorování a poznávaní zvířat volně žijících
- Porozumění základním potřebám zvířat, respektování jejich domovů a životního prostředí
· POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA (DT)
- Rozvoj pohybových schopností, přizpůsobení terénu a počasí
- Manuální šikovnost při podzimním tvoření, výzdoby třídy
2. ZAJÍC HRYZÁLEK
· ZDRAVÝ ŽIVOTNÍ STYL (DT)
- Výlety do přírody, zdolávání přírodních překážek, fyzická zdatnost
- Maximální využití zahradního náčiní a zahrady
- Povědomí o zdravém životním stylu- co našemu zdraví škodí a co prospívá, vhodná skladba jídelníčku- zelenina, ovoce, luštěniny
- Příprava pokrmů - pomazánek, zdobení pokrmů zeleninou, výroba moštu, zdravé pokrmy, vitamíny, atd.
- Bezpečné a slušné chování ve městě, na výletě, v divadle, při exkurzi či besedě
· SOCIÁLNĚ-PATOLOGICKÉ JEVY (DD)
- Diagnostika logopedie, vstupní diagnostiky, podpůrná opatření, individuální potřeby dětí
- Podpora rodiny - úzká komunikace s rodiči
- Dodržování společně vytvořených pravidel, zodpovědnost za své chování a jeho hodnocení
- Vzájemná pomoc, spolupráce s ostatními, komunikace ve skupině
- Posílení prosociálního chování, vztah k druhým lidem
3. MYŠÁK LOGÍSEK
· LOGOPEDICKÁ PREVENCE - Dle Logopedária (DP)
- Vývojová úroveň řeči - diagnostika
- Rozhovory a předání doporučení zákonným zástupcům z oblasti řeči dítěte
- Podpora předčtenářské gramotnosti, komunikativních dovedností se správnou výslovností
- Práce s Logopedáriem
- Práce s deskovými hrami, logopedickými kartičkami, pexesem
- Posílení motoriky a obratnosti mluvidel, procvičení fonematického sluchu, postřehu, rozvíjení slovní zásoby, zrakové orientace a další důležité schopnosti a dovednosti
4. JEŽEK FRANTIŠEK
· DOPRAVNÍ VÝCHOVA (DSV)
- Role dětí v silničním provozu
- Základní vědomosti nezbytné k bezpečnému pohybu na silnici a v jejím okolí
- Maximální využívaní dopravního hřiště za příznivého počasí
- Rozvoj schopnosti rychlého a správného rozhodování
- Základní znalosti a dovednosti související s příčinou a následky dopravních nehod, které může dítě pochopit
- Role chodce - bezpečné přecházení, pohyb u vozovky po silnici a na vlakových přejezdech, semafor - pozná světelné signály, pohyb po chodníku
- Znalost a použití ochranného vybavení pro cyklisty, bruslaře, jezdce na koloběžce či skateboardisty
- Znalost, kde se bezpečně na těchto dopravních prostředcích pohybovat, kde se na nich nesmí jezdit, pohyb na chodníku, na přechodu pro chodce, na cyklostezce, základní dopravní značky
- Znalost a dodržování základních dopravních pravidel
III. SNĚŽÍ, SNĚŽÍ POTICHU, CHOĎTE LIŠKY V KOŽICHU

PŘIJDE K NÁM MIKULÁŠ S ANDĚLEM A ČERTY (28. 11. - 9. 12.)
-
Návštěva Mikuláše, anděla a čerta v MŠ
-
Čertovské a Mikulášské hrátky
-
Čertovská a Mikulášská říkadla, pohádky, písně, příběhy -
-
Dobro x zlo v pohádkách
-
Čertovské tvoření
-
Svátek svaté Barbory
TĚŠÍME SE NA VÁNOCE (12. 12. - 23. 12)
-
Svátek svaté Lucie (13. 12.)
-
Seznámení s vánočními zvyky a tradicemi u nás, v jiných zemích
-
Poslech a nácvik koled, tanečků
-
Vánoční tvoření
-
Kdo je Ježíšek, jak vypadá a jak přišel na svět
-
Co si přeji od Jěžíška
-
Pečení vánočního cukroví
-
Návštěva kostela
A NOVÝ ROK VÁM VINŠUJEM (2.1.-6.1.)
- rozhovory o vánočních svátcích, Silvestru
- seznámení s pranostikami Na nový rok, o slepičí krok ...
- seznámen se svátkem - Tři králové 6.1.
- příběh o Třech Králích
- návštěva jesliček v kostele
VÍTEJTE V JURSKÉM SVĚTĚ (9.1. – 13.1.)
- kdy žili dinosauři, prvohory, druhohory
- seznámení se s druhy dinosaurů
- strava dinosaurů
- vymření dinosaurů
DOBA LEDOVÁ (16.1. – 20.1.)
- kdy byla
- kdo v ní žil
- seznámení se s tímto obdobím
- zvěř doby ledové
- obživa lidí
ESKYMÁCI, TO JSOU MÁCI (23.- 27.1.)
- kdo jsou Eskymáci
- jak žijí Eskymáci
- co je iglú + jak se staví
- arktická zvířata
- život v Arktidě a Antartidě
KDYŽ PŘÍRODA V ZIMĚ SPÍ (30.1. - 10.2.2023)
- Co se děje v zimě u krmelce:
- zimní spáči
- péče o lesní zvěř
- pozorování stop
- opadavé x neopadavé stromy a jejich zvláštnosti
- myslivost
- práce se dřevem
- tažní x stálí ptáci
- vhodné potraviny do krmítka
- jak si vyrobit krmítko a pítko pro ptáky
- divoký kout součást každé zahrady
- ornitologie
TANCUJ, TANCUJ MEDVĚDE, KARNEVAL SE POVEDE (13.2. - 21.2.2023)
- lidové tradice
- výroba masek
- masopustní pečení
- masopustní karneval
- hudební hrátky, poznáváme hudební nástroje a lidové písně
VESELÁ MYSL PŮL ZDRAVÍ (22.2.- 3.3.2023)
- Jak pečovat o své zdraví:
- hygienické návyky
- přiměřené oblečení dle počasí
- zdravá strava
- pohyb
- zájmy, zábava, emoce
- Kam nechodí slunce, chodí lékař:
- preventivní prohlídky a očkování
- znám svoje tělo,vím jak funguje
- běžné dětské nemoci
- úrazy
- první pomoc
DÍLČÍ PROJEKTY
1. LESNÍ DNY S LIŠKOU BYSTROUŠKOU
· ENVIRONMENTÁLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ (DSP, DSV)
- Pozorování stop zvěře v zimě, zbarvení zvěře
-Pozorování stromů v zimním období, změn v přírodě
· VÝCHOVA K OCHRANĚ ZVÍŘAT (DD, DSV)
- Přikrmování lesní zvěře, ptactva v zimě
· POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA (DT)
- Rozvoj pohybových schopností, přizpůsobení terénu a počasí
- Manuální šikovnost při vytváření výrobků v CA Dílna
2. ZAJÍC HRYZÁLEK
· ZDRAVÝ ŽIVOTNÍ STYL (DT)
- Vycházky do přírody s pozorováním stop zvířat ve sněhu, zdolávání nerovného terénu za sněhových podmínek, rozvoj fyzické zdatnosti při bobování, sáňkování
- Využívání zahrady v zimním období k pohybovým hrám se zimní tématikou
- Povědomí o zdravém životním stylu- vhodné oblékání v zimě, otužování
- Příprava pokrmů - pomazánek, zdobení pokrmů zeleninou, výroba moštu, zdravé pokrmy, vitamíny, atd.
- Bezpečné a slušné chování ve městě, na výletě, v divadle, při exkurzi či besedě
· SOCIÁLNĚ-PATOLOGICKÉ JEVY (DD)
- Diagnostika, logopedie, podpůrná opatření, individuální potřeby dětí
- Podpora rodiny - úzká komunikace s rodiči
- Dodržování společně vytvořených pravidel, zodpovědnost za své chování a jeho hodnocení
- Vzájemná pomoc, spolupráce s ostatními, komunikace ve skupině
- Posílení prosociálního chování, vztah k druhým lidem
3. MYŠÁK LOGÍSEK
· LOGOPEDICKÁ PREVENCE - Dle Logopedária (DP)
- Vývojová úroveň řeči - diagnostika
- Rozhovory a předání doporučení zákonným zástupcům z oblasti řeči dítěte
- Podpora předčtenářské gramotnosti, komunikativních dovedností se správnou výslovností
- Práce s Logopedáriem
- Práce s deskovými hrami, logopedickými kartičkami, pexesem
- Posílení motoriky a obratnosti mluvidel, procvičení fonematického sluchu, postřehu, rozvíjení slovní zásoby, zrakové orientace a další důležité schopnosti a dovednosti
4. JEŽEK FRANTIŠEK
· DOPRAVNÍ VÝCHOVA (DSV)
- Základní vědomosti nezbytné k bezpečnému pohybu na silnici a v jejím okolí během zimního období
- Rozvoj schopnosti rychlého a správného rozhodování
- Role chodce - bezpečné přecházení po přechodu i mimo něj, pohyb u vozovky po silnici, pohyb po chodníku
- Znalost a dodržování základních dopravních pravidel
- LIŠTIČKY VSTÁVEJTE, JARO ZASE VÍTEJTE

Společně se sejdeme, spolu si pohrajeme - Jarní prázdniny (6.3. – 10.3.)
Do školy i do pohádky, nakoukneme kouzelnými vrátky (13. - 17.3.)
- hra na školu a školáky
- příprava na zápis hravou formou
- březen měsíc knihy
- březen, za kamna vlezem a knihu si vezmem
- rozdíly mezi knihou, časopisem, novinami
- vytváření vlastních knih, příběhů
Zimo, zimo, táhni hned, uklidíme celý svět (20.-24.3.)
- 1. jarní den (20.3. )
- vynášení Morany
- změny počasí
- území zimy a jara
- 22.3. - Světový den vody
Velikonoce (27.3.-5.4.)
● 28.3. - Jan Ámos Komenský
● seznámení s lidovými tradicemi
● velikonoční říkadla
● pečení beránka
● velikonoční tvoření
LDLB-vycházka za Vrbovými Větvánky k potůčku
- povedeme děti k chápání proměn v přírodě
- budeme je seznamovat s rostlinami na jaře
Myšák Logísek - logopedická prevence v RK, během dne dle logopedária
budeme děti podporovat ve využívání deskových her.log.
- nadále budeme pracovat s různými graf. motorickými listy
Zajíc Hryzálek– budeme posilovat pocity uspokojení z provedené práce, prožitků radosti ze zvládnutého a poznaného
- děti budou nadále hodnotit své chování a nést za něj odpovědnost při práci v CA ,HK I během RH
Ježek František - zopakujeme dopravní pravidla na dopravním hřišti ( význam dopravních značek, pravidlo pravé ruky,bezpečná jízda)
- budeme stále procvičovat pravidla chůze ve městě po chodníku i mimo něj, po přechodu i mimo přechod