1. OBJEVUJEME SVĚT S LIŠKOU BYSTROUŠKOU
Vítáme vás v Motýlí říši (4.9. – 15.9.2023)
- adaptace nově příchozích dětí na nové prostředí, seznámení s režimem dne
- poznávat své spolužáky, učitelky, AP, provozní personál
- orientovace v prostorách třídy, MŠ a blízkého okolí
- zvládat základy sebeobsluhy (správné návyky stolování, oblékání, hygieny)
- spoluvytváření pravidel třídy, piktogramy pravidel a třídy
- Poznávání svých značek (u stolu, v šatně, v koupelně,...)
- Orientace v prostoru třídy (herna, jídelna, umývárna, šatna)
- Pohybové hry zaměřené na poznávání jmen, značek
- Výtvarné činnosti - výroba Motýlů
- Poznávání pomůcek na cvičení, jejich vlastností a využití např. Padák, trampolína, relaxační míčky, obruče
- Hudebně pohybové hry zaměřené na koordinaci těla
Čas dozrávání ovoce a zeleniny (18.9. – 29.9.2023)
- Sklizeň ovoce a zeleniny (jablka, hrušky, švestky, mrkev, řepa,…)
- Rozpoznat ovoce a zeleninu, umět ji pojmenovat
- Smyslové vnímání (poznávání ovoce a zeleniny chutí, vůní)
- Výtvarné činnosti - tiskátka z ovoce
- Pracovní činnosti - práce s kuchyňským nářadím, příprava moštu, salátu...
- Práce v polytechnické dílně
- Manipulační dovednosti
DÍLČÍ PROJEKTY
1. LESNÍ DNY S LIŠKOU BYSTROUŠKOU
ENVIROMENTÁLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ (DSP, DSV)
- Posilování potřeby být v kontaktu s přírodou
- Seznámení s pracemi souvisejícími s péčí o rostliny, zvířata, přírodu
- Uvědomění si střídání ročního období
- Péče o ptáky a lesní zvěř
- Rozlišování stromů listnatých a jehličnatých
- Zkoumání přírodních jevů
VÝCHOVA K OCHRANĚ ZVÍŘAT (DD, DSV)
- Poznávání zvířat domácích a volně žijících
- Odpovědnost a péče o ptáky a lesní zvěř
- Vést děti k ochraně živočichů
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA (DT)
- Rozvoj smyslového vnímání, fantazie, senzomotorických dovedností, intelekt
- Rozvoj tvořivosti, technické představivosti
- Smysl pro spolupráci a vzájemnou pomoc
- Tvořivě využívat přírodní i ostatní materiály při pracovních a výtvarných činnostech
- Experimentovat s netradičními materiály
-
2. ZAJÍC HRYZÁLEK
ZDRAVÝ ŽIVOTNÍ STYL (DT)
- Výlety do přírody, zdolávání přírodních překážek
- Činnosti spojené s poznáním jednotlivých částí lidského těla
- Maximální využití zahradního náčiní a zahrady
- Smyslové a psychomotorické hry
- Každodenní pohybové chvilky se zařazením zdravotních a relaxačních cviků
- Dramatizace s maňáskové scénky zaměřené na hygienické návyky
- Poznatky o zdravém životním stylu – co nám prospívá/škodí, vhodná skladba potravy
SOCIÁLNĚ- PATOLOGICKÉ JEVY (DD)
- Vytvoření a společné dodržování pravidel
- Respektovat a vytvářet si kamarádské vztahy
- Pomáhat si a spolupracovat s ostatními
- Zodpovědnost za vlastní chování
- Respektování spolužáků i dospělého
- Bezpečné chování v budově školy i mimo mateřskou školu, na zahradě
- Posílení prosociálního chování ve vztahu k druhým lidem – rodina
- Naučit se nést odpovědnost za své rozhodnutí
- Bezpečné chování u vody, na výletech, ve městě
- Slušné chování v divadlech, na exkurzích, besedách
3. MYŠÁK LOGÍSEK
LOGOPEDICKÁ PREVENCE – dle Logopedária (DP)
- Práce s Logopedáriem
- Správná komunikace s vrstevníky i dospělými
- Podpora a rozvoj komunikativních dovedností se správnou výslovností
- Podpora předčtenářské gramotnosti
- Procvičení fonetického sluchu, logopedická cvičení na motoriku a obratnost
- Rozvoj sluchových dovedností a zrakového vnímání
- Práce s deskovými hrami, logopedickými kartičkami, dechová cvičení
- Práce s grafickými a pracovními listy
4. JEŽEK FRANTIŠEK
DOPRAVNÍ VÝCHOVA (DSV)
- Bezpečný pohyb dětí na silnici a v jejím okolí
- Znalosti pravidel silničního provozu
- Dodržování základních dopravních pravidel, znalost dopravních značek
- Pohyb na chodníku, na přechodu pro chodce, na cyklostezce
2. BYSTROUŠKA JDE DO ZAHRADY, S LISTÍM SI VŠAK NEVÍ RADY
Traktor jezdí po poli, sklízí různé plodiny (2.10. - 6.10.2023)
- sklizeň na poli (brambory, cibule, řepa, kukuřice...)
- umět pojmenovat plodiny
- Výtvarné činnosti - práce s barvou
- Manipulační činnosti - hledání stínů, loupání kukuřice
- Hudební výchova - propojit tanec s hudbou
- Seznámit se s činnostmi v centrech aktivit
- Předmatematická dovednost - počty, základní barvy
Těšíme se na louže! Těšíme se na draky! (9.10. - 13.10.2023)
- Počasí je na draka? Co to znamená?
- hádanky o počasí
- výroba draka z různých materiálů
- bouřkové pokusy s barvami
- trénování barev, tvarů
- hry s padákem
- "cesta kapičky" - stručný koloběh vody
- hry a činnosti "v loužích"
- dramatika s deštníky a pláštěnkami
Začarovaný podzim (16.10. - 20.10.2023)
- seznámení s proměnami přírody
- pojmenování skřítka podzimníčka
- práce s přírodninami z lesa (kaštany, žaludy, jeřabiny) – tvoření z přírodnin, procvičování jemné motoriky
- třídění dle barev, velikostí
- rozvíjení hmatového vnímání - chodník z kaštanů, listů, šišek......
To je zlaté posvícení (23.10. - 27.10.2023)
- co je posvícení a co se o posvícení jí
- nácvik písně To je zlaté posvícení
- pečení posvícenských hnětynek
- ochutnávka posvícenských koláčů
- předmatematické dovednosti - počítání, prostorová představivost
- práce se surovinami na koláče v ateliéru, s mikroskopem a váhami
- rozvoj jemné motoriky a fantazie
- příprava stolu na hostinu
- trénování pozdravu, umět poděkovat a poprosit
Strašidla si tu teď hrají, dýně s námi vydlabají (30.10. - 3.11. 2023)
- halloween, kde se slaví, symboly svátku
- význam dušiček, proč ho slavíme, tradice
- procházka na hřbitov
- dlabání dýni
- předmatematické dovednosti - počítání, prostorová představivost
- nácvik básně Strašidla
- pečení sušenek pro strašidla
- halloweenský rej
Jak to bylo se sv. Martinem? (6.11. - 10.11.2023)
- dramatizace legendy o sv. Martinovi
- aktivity pro rozvoj empatie, sociálního cítění
- rozvoj mravního vnímání, vztahů mezi dětmi
- podpora zájmu o tradice
- tvorba svatomartinských nepečených rohlíčků a jiné svatomartinské tvoření
- vysvětlení pranostik na sv. Martina
- 9.11. divadlo U Jelena - představení Přišel k nám bílý kůň
Jak přezimuje lesní zvěř? (13. - 17.11. 2023)
- Vytváříme pozitivní vztah k přírodě, ke zvěři
- Jak se chováme ke zvěři, potrava
- Umíme poznat a pojmenovat lesní zvěř
- Seznamujeme se, která zvěř usíná zimním spánkem a proč
- Dramatizace pohádky O třech mědědech
- Hádanky na téma lesní zvěř
S Brumlou o zdraví (20.11. - 24.11.2023)
- seznámení se s medvídkem Brumlou a jeho zdravím
- význam péče o zdraví
- zdravá strava
- proč si čistit zuby
- význam aktivního pohybu a pohybu na čerstvém vzduchu
- jak se chránit před bacily a nachlazením
DÍLČÍ PROJEKTY
1) LESNÍ DNY S LIŠKOU BYSTROUŠKOU
ENVIRONMENTÁLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ (DSP, DSV)
- všímáme si změn v přírodě v závislosti na ročním období
- posilování pozitivního vztahu k přírodě
- poznávání přírodnin a práce s nimi
VÝCHOVA K OCHRANĚ ZVÍŘAT (DD, DSV)
- vytváříme pozitivní vztah a pravidla chování ke zvěři
- seznamujeme se s tím, která lesní zvěř usíná zimním spánkem a proč
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA (DT)
- rozvoj smyslového vnímání a fantazie
- podpora spolupráce a vzájemné pomoci
- využívání podzimních přírodnin a různých odpadových materiálů k tvoření
2) ZAJÍC HRYZÁLEK
ZDRAVÝ ŽIVOTNÍ STYL (DT)
- proč pečovat o své zdraví a chodit včas k lékaři
- jak předcházet zubnímu kazu
- zdravá strava – jaké potraviny tělu prospívají, jaké škodí, příprava zdravých pokrmů
- význam aktivního pohybu a pohybu na čerstvém vzduchu – využití školní zahrady
- každodenní pohybové chvilky se zařazením zdravotních a relaxačních cviků
- jak se správně obléct podle počasí
SOCIÁLNĚ-PATOLOGICKÉ JEVY (DD)
- dodržování společných pravidel naší třídy
- bezpečné chování v budově školy i mimo mateřskou školu (na výletě, na vycházkách), na zahradě a jiných hřištích
- posilování kamarádských vztahů mezi dětmi, rozvoj mravního vnímání
- slušné chování v divadle U Jelena, na besedě se zdravotníky
3) MYŠÁK LOGÍSEK
LOGOPEDICKÁ PREVENCE – dle Logopedária (DP)
- diagnostika vývoje řeči – logopedická depistáž
- rozhovory a předání doporučení zákonným zástupcům z oblasti řeči dítěte
- logopedické chvilky – procvičování výslovnosti hlásek pomocí básniček, logopedických písní a procvičování mimických svalů a jazyka, vedení ke správné výslovnosti
- logopedické kartičky
- práce s grafickými a pracovními listy
4) JEŽEK FRANTIŠEK
DOPRAVNÍ VÝCHOVA (DSV)
- bezpečnost na vycházkách (důležitost reflexních vest), jak se chováme na přechodu pro chodce
- využívání dopravního hřiště za příznivého počasí (ochranné vybavení pro cyklisty), poznáváme základní dopravní značky
3. SNĚŽÍ, SNĚŽÍ POTICHU, CHOĎTE LIŠKY V KOŽICHU
Přijde k nám Mikuláš? (27.11. - 8.12.)
- hudebně-pohybové hry, tanečky a jiné námětové hry
- svátek sv. Barbory
- rozhovory na téma Advent, Mikuláš, Vánoce
- příprava na Mikuláše
- čertovské pečení
- hádanky
- přivítání Mikuláše
- Mikulášská diskotéka
- zdobení stromečku
Těšíme se na Ježíška (11. - 22.12.)
- svátek svaté Lucie (13. 12.)
- vánoční zvyky a tradice
- poslech a zpívání koled
- vánoční tvoření
- přání pro Jěžíška
- pečení vánočního cukroví
- návštěva kostela
- vánoční dílna a posezení s rodiči
Vánoční prázdniny (23.12. - 1.1.2024)
V novém roce na Tři krále (2.1. - 5.1.2024)
- seznámení s příběhem Tří králů
- dramatizace příběhu Tří králů v CA s loutkami
- výroba královské koruny
- modelace 1. písmen jmen Tří králů
- tříkrálová jóga
- cesta do Betléma v rámci TVCH, hra na velbloudy
- nácvik písně My Tři králové
- tematická oro-motorika mluvidel
- návštěva kostela
- vysvětlení některých pranostik
Vítejte v ledovém království (8.1. - 12.1.2024)
- vyprávění příběhu O ledovém království
- brainstorming na téma příběhu ledové království
- rozvíjet fantazii a tvořivost
- zvládat základní hudební dovednosti
- procvičování barev, geometrických tvarů,
- procvičování počtů, pojmů malý - velký
- propojit hudbu s tancem
- vést ke kooperaci
Když jsem teple oblečený, zima, mráz mi nevadí (15.1. - 19.1. 2024)
- rozlišování oblečení do teplého a chladného počasí
- poznávání částí těla
- rozvoj prostorové orientace
- procvičování barev
- procvičování slov protikladných pomocí názornosti - teplý/studený; dlouhý/krátký
- pantomima oblékání
- tvorba rýmu na konci hádanek
- grafomotorika
- tematické pohybové hry
Zimní sporty (22.1. - 26.1. 2024)
- ukázky zimních sportů
- rozhovor, jaké sporty známe, děláme
- ukázka oblečení a výbavy zimním sportů
- poznávání zimních sportů dle pantomimi
- prevence úrazů
- školková olympiáda
Zpátky do pravěku (29.1. - 2.2. 2024)
- jak žili pravěcí lidé
- jaká byla mluva pračlověka
- co používali k výrobě nástrojů, šperků a oděvů
- tvorba pravěkého nástroje
- mamut X slon
- příroda v pravěku za doby pračlověka / za doby dinosaurů / vyhynutí dinosaurů
- doba ledová
- sopečné pokusy
- vysvobozování dinosaura z ledu
- hra na archeology
- malování přírodními barvami
Ptáci v zimě (5.2. – 9.2.2024)
- Pozorování ptáků na zahradě a v okolí MŠ
- Čím a jak můžeme ptáky v zimě krmit
- Čím se liší, jak je můžeme rozpoznat
- Výroba krmítka pro ptáky
- Napodobování zvuků ptáků
- Příprava potravy pro ptáky
-
Pozorování ptačích stop
Oslavíme Masopust a sv. Valentýna! (12.2. - 16.2.2024)
- tradiční masopustní masky
- 13.2.2024 MASOPUSTNÍ REJ v maskách
- masopustní "hodování" v různých CA
- masopustní veselice, zvuky masopustu
- co bychom si po masopustu dokázali odepřít
- (v čem bychom mohli držet půst)
- valentýnské tvoření
- podporování pocitu sounáležitosti a přátelství
Bacily, nemoc a zdraví (19.2. - 23.2.2024)
- Rozpoznání zdraví x nemoci
- důležitost vhodné stravy, vitamínů, pobytu na čerstvém vzduchu, pohybu
- jak přemůžeme bacily
- pojmenovat některé druhy nemocí
- umět popsat své pocity
- výroba bacilu
- hra na lékaře a pacienty
- důležitá telefonní čísla
- návštěva lékárny, pokliniky
U Inuitů za polárním kruhem (26.2. - 1.3.2024)
- nácvik logopedické písně Zachumlaná
- zvířata v Grónsku a na Arktidě
- oblíbené jídlo Inuitů
- chytání ryb
- rozvoj prostorového vnímání
- procvičování předložek
- tvorba iglú v různých centrech aktivit
- pohyb na tematické písně
DÍLČÍ PROJEKTY
1.LESNÍ DNY S LIŠKOU BYSTROUŠKOU
ENVIRONMENTÁLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ (DSP, DSV)
- posilování pozitivního vztahu k prostředí, ve kterém žijeme - zdobení vánočního stromečku, návštěva místního Betléma v kostele, vyrábění řetězů na vánoční výzdobu
- budeme si všímat proměn ročního období
VÝCHOVA K OCHRANĚ ZVÍŘAT (DSV)
- péči o ptáky a lesní zvěř - návštěva krmelce, sypání semen v krmítku v MŠ
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA (DT)
- rozvoji manuální činností
- stavby ze sněhu, zimní sporty
2. ZAJÍC HRYZÁLEK
ZDRAVÝ ŽIVOTNÍ STYL (DT)
- podporovat zdravé stravování
- podporovat zdravé vánoční pečení
- připravovat zdravé pokrmy v centrech aktivit
- v zimním období podporovat zimní sporty
SOCIÁLNĚ-PATOLOGICKÉ JEVY (DD)
- dbát na vzájemnou komunikaci mezi pg. personálem a rodiči
- podporovat děti s podpůrnými opatřeními
- nadále diagnostikovat
3. MYŠÁK LOGÍSEK
LOGOPEDICKÁ PREVENCE - Dle Logopedária (DP)
- Podpora předčtenářské gramotnosti, komunikativních dovedností se správnou výslovností
- Práce s Logopedáriem
- Práce s deskovými hrami, logopedickými kartičkami, pexesem
- Posílení motoriky a obratnosti mluvidel, procvičení fonematického sluchu, postřehu, rozvíjení slovní zásoby, zrakové orientace a další důležité schopnosti a dovednosti
4. JEŽEK FRANTIŠEK
DOPRAVNÍ VÝCHOVA (DSV)
- zaměřit se na sníženou viditelnost v zimním období, na bezpečnostní prvky
- seznamovat se s vhodným prostředím pro zimní sporty
- seznamovat se s bezpečnou chůzí po namrzlém povrchu silnice, chodníku
CELÉ ČESKO ČTE DĚTEM (DP, DD)
- seznamovat děti s pranostikami a vánočními příběhy
- čtení z oblíbených knih na přání
4. LIŠTIČKY VSTÁVEJTE, JARO ZASE VÍTEJTE
Tajemství knihy a pohádek (4. - 8. 3. 2024)
- seznámit se s tím, jak knihy vznikají
- podporovat kladný vztah ke knihám a čtenému slovu
- seznámení s Braillovým písmem
- seznámit děti s různými druhy knih a umět je pojmenovat
- dramaticky ztvárnit pohádku O perníkové chaloupce
- vytvořit obrázkové lepolero
- seznámit se s cizím slovem ilustrátor
- seznámit se s tím, jak to chodí v knihovně, k čemu je určená
- rozvíjet slovní zásobu, výslovnost, vyjadřování
- zapojit do čtení pohádek rodiče, prarodiče
- Návštěva knihovny
Společně se sejdeme, spolu si pohrajeme (11. - 15.3.2024)
- jarní prázdniny
- omezený provoz
-
Pohádko, ještě nezavírej vrátka (18. - 22.3.2024)
- Jaké pohádky známe, umíme vyjmenovat postavy pohádek
- dramaticky ztvárnit pohádku O červené karkulce
- Loutky, maňásky, převleky
- Dějová posloupnost pohádek
- propojit tanec s hudbou na pohádkovém bále
- porozumět slyšenému, viděnému, zachytit myšlenku
- rozvíjet slovní zásobu, výslovnost, vyjadřování
- zapojit do čtení pohádek rodiče, prarodiče
Velikonoce jsou za dveřmi (25. - 27.3.2024)
- velikonoční symboly
- zvířata spojená s Velikonocemi v různých CA
- vejce v různých CA
- nácvik koledy
- pohybové hry s velikonoční tematikou
- tvorba kurníku
Jaro je tady! (1. - 5.4.2024)
- Seznámit se s charakteristickými rysy jara
- Umět pojmenovat první jarní květiny
- Zasazení semínek, pozorování, pečování o ně
- Vzbudit u dětí kladný vztah k přírodě
- Pozorování probouzející se přírody při dopolední vycházce
Život v trávě (8. - 12.4. 2024)
- ukázka zvířat, která se pohybují v trávě
- povídání o beruškách
- říkanka o berušce
- beruškové a mravenčí počítání
- význam včel
- motýlí cyklus
- pohybové hry na motivy zvířat v trávě
DÍLČÍ PROJEKTY
1. LESNÍ DNY S LIŠKOU BYSTROUŠKOU
ENVYRONMENTÁLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
- všímáme si změn v přírodě v závislosti na ročním období
- posilování pozitivního vztahu k přírodě
- seznámení s životem v trávě
- pravidla třídění odpadu
VÝCHOVA K OCHRANĚ ZVÍŘAT
- vytváříme pozitivní vztah a pravidla chování ke zvěři
- seznamujeme se s užitečnými zvířaty a s mláďaty, která se rodí na jaře
- význam hmyzu
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA
- rozvoj smyslového vnímání a fantazie
- podpora spolupráce a vzájemné pomoci
- využívání jarních přírodnin a různých odpadových materiálů k tvoření
2. ZAJÍC HRYZÁLEK
ZDRAVÝ ŽIVOTNÍ STYL
- příprava zdravých pokrmů
- význam aktivního pohybu a pohybu na čerstvém vzduchu - využití školní zahrady
- každodenní pohybové chvilky se zařazením zdravotních a relaxačních cviků
- jak se správně obléct podle počasí
SOCIÁLNĚ-PATOLOGICKÉ JEVY
- dodržování společných pravidel naší třídy
- bezpečné chování v budově školy i mimo mateřskou školu (na výletě, na vycházkách), na zahradě a jiných hřištích
- posilování kamarádských vztahů mezi dětmi, rozvoj mravního vnímání
- posílení prosociálního chování ve vztahu k druhým lidem - rodina
- slušné chování při divadelním představení
3.MYŠÁK LOGÍSEK
- diagnostika vývoje řeči - logopedická depistáž
- rozhovory a předání doporučení zákonným zástupcům z oblasti řeči dítěte
- logopedické chvilky - procvičování výslovnosti hlásek pomocí básniček, logopedických písní a procvičování mimických svalů a jazyka, vedení ke správné výslovnosti
- logopedické kartičky
- práce s grafickými listy a pracovními listy
4. JEŽEK FRANTIŠEK
DOPRAVNÍ VÝCHOVA
- bezpečnost na vycházkách (důležitost reflexních vest), jak se chováme na přechodu pro chodce
- využití dopravního hřiště za příznivého počasí (ochranné vybavení pro cyklisty), poznáváme základní dopravní značky
5. SLUNCE ZAČLO HRÁT, NA LOUKU SI POJĎTE LIŠČATA HRÁT
CELÉ ČESKO DĚTEM (DP, DD)
- Seznamujeme se s odbornými knihami a encyklopediemi
- Podporujeme aktivity zaměřené na čtení, předčtenářskou a předmatematickou gramotnost
RECYKLOVÁNÍ
- Podporujeme správné třídění odpadu
- Využíváme zbytkový materiál pro výtvarné činnosti (např.ruličky od toaletního papíru)
- Plníme úkoly projektem zadané